ZAPLETENÁ KOLA
( zde si trochu počtete, ale snad vám pomůžeme získat základní přehled)
Co jsou vlastně zapletená kola ( dále ZK) ?
Jaké mají mít vlastnosti?
Podle čeho vybrat ideální ZK?
Jaké materiály se používají na výrobu ZK?
Jaká je jejich konstrukce a komponenty ZK?
CO JSOU VLASTNĚ ZAPLETENÁ KOLA?
ZK, patří mezi nejdůležitější komponenty jízdních kol.
Jsou hlavním prostředníkem a pojícím elementem mezi cyklistou a silnicí nebo terénem.
Jsou pevně uchycená v přední a zadní vidlici.
Mají samozřejmě nasazené pneumatiky (galusky).
Hlavní funkcí je efektivní přenos vynaložené energie při jízdě a pohyb vpřed.
Podílí se na ovládání, řízení a brždění jízdního kola.
Mají tedy velký vliv i na bezpečnost cyklistů.
Na jejich kvalitě a pevnosti opravdu velmi záleží!
JAKÉ MAJÍ MÍT VLASTNOSTI?
Musí být dostatečně pevná, aby spolehlivě unesla svého jezdce.
Efektivní přenos vynaložené energie.
Dokonalé ovládání jízdního kola při jízdě a brždění.
Vysokou pevnost, spolehlivost, bezpečnost a životnost.
Měla by být minimálně 5 let po prodeji servisovatelná s dostupností náhradních dílů.
Pěkný design a dostupnou cenu.
PODLE ČEHO VYBRAT IDEÁLNÍ ZAPLETENÁ KOLA?
Podle typu vlastního jízdního kola, specifikace a rozměru rámu.
Podle způsobu používání a zatížení celého jízdního kola.
Podle požadavku na efektivitu, výkon a váhu.
Podle barevného designu na kterém také záleží.
Podle finančního limitu.
JAKÉ MATERIÁLY SE POUŽÍVAJÍ?
Zapletená kola se montují z ráfků, nábojů, paprsků, niplů a pneumatik. ( galusek)
Do efektivity, spolehlivosti, váhy a ceny mluví právě kvalita těchto komponentů.
Na kvalitní kola se musí vždy montovat i kvalitní pneumatiky.
Nejrozšířenější materiál je ocel a Alu. Běžný je ale i titan, karbon a kompozitové materiály.
Cena jednotlivých komponentů se pak pohybuje od desítek korun po desítky tisíc.
JAKÁ JE KONSTRUKCE ZAPLETENÝCH KOL?
Konstrukce ZK vychází z pevnosti a spolehlivosti jednotlivých komponentů ze kterých se ZK montují.
Cenová kategorie do 3000 Kč
-ZK pro děti a základní-střední třídu jízdních kol mají většinou 32 paprsků, základní modely nábojů, ráfků i paprsků nižší cenové kategorie. Aby komponenty v této levnější kategorii splňovali pevnostní limity, je na ně většinou použito více materiálu převážně z Alu a ocele. Jsou tedy váhově těžší.
Taková ZK nemají efektivní přenos energie, jsou těžší a mají základní modely pneumatik s větším valivý odporem. Hůř se ovládají a mají kratší životnost.
Jejich hlavním nedostatkem je strojová výroba s nízkým nevyváženým napnutím paprsků 80 - 90 Kg a nepřesností v házivosti na výšku i do stran.
Jejich cena s plášti je od 2 do 5000. Pevnostně však splňují požadavky pro dopravu a volnočasové projížďky a jsou poměrně bezpečná. Nevýhodou je vysoká váha.
Cenová kategorie do 16 000 Kč
-Ve střední třídě už jsou v nabídce ZK s počten paprsků 32, 28 nebo i 24. Mají lehké kvalitní Alu náboje i ráfky. Výplet je strojový v kombinaci s ručním centrováním. Napnutí paprsků je už vyšší okolo 100-110 Kg. Výplet je vyváženější a házivost je minimální. Montují se i lehčí a kvalitnější pneumatiky. Tato střední třída již splňuje požadavky i pro náročnější, razantnější zatížení a závodění. Vždy je ale potřeba sledovat uvedenou nosnost uváděnou výrobcem a správný tlak v pneumatikách.
Cena takových to ZK se pohybuje do 16 000.
Cenová kategorie do 30 000 Kč
-Do Vyšší třídy ZK patří ta nejlepší Alu ZK a základní modely ZK s karbonovými ráfky. Pro freeridové ježdění i DH a e-biky zde najdeme kvalitní ZK s 32 paprsky, ale také velmi lehká ZK pro závodní zatížení na silnici, Gravel, XC které mají 28 nebo jenom24 paprsků. U silničních kol to může být od 16 do 24 paprsků. Nižší počet paprsků vždy naznačuje větší kvalitu a pevnost komponentů. Zde už výrobci používají i náboje pro paprsky s rovnou hlavičkou. Výsledkem je větší pevnost paprsků, které se dají více napnout a výsledkem je efektivnější přenos energie. Napnutí paprsku často přesáhne 120 - 130 kg a tomu musí odpovídat pevnost komponentů. V této kategorii najdeme i ZK s karbonovými ráfky. Tato kategorie, především s karbonovými rífly již nabízí kvalitní a spolehlivé svezení s větší efektivitou a výkonem.
TOP RACE kategorie.
Sem patří výrobci ZK, kteří mají většinou vlastní konstrukci jednotlivých komponentů. Vyvíjí a testují komplexní projekty ZK podle specifických požadavků jednotlivých disciplín. Testují v laboratořích a v terénu s předními cyklisty a na základě výsledků a zpětné vazby pak zdokonalují své konstrukce. Cílem je dosazení stejného nebo vyrovnaného napnutí paprsků na obou stranách ZK. Taková ZK mají většinou různě vysoké příruby pro uchycení paprsků na záběrové a nezáběrové straně. Společně s excentrickou konstrukcí ráfků, kdy jsou otvory 2,5 -3,5 mm mimo osu ráfku se pak daří dosáhnou vyrovnanosti napnutí paprsků na obou stranách ZK. (Vlastní zajímavou patentovanou konstrukci rámů společně s náboji má firma Cannondale.) Pro efektivní přenos energie, vyvážené řízení v zatáčkách při náklonu na levou či pravou stranu, při jízdě ze sedla nebo spurtování je to velmi důležitá a dominantní vlastnost těch nejlepších ZK.
Speciální konstrukce nábojů a uložení paprsků vyžaduje následně i speciální vrtání otvorů do ráfků přesně podle úhlů, které svírá paprsek s ráfkem. Nipl při montáži pak svírá ideální stejný úhel jako paprsek. To zvyšuje životnost celého výpletu a komponentů. To umožňuje použití menšího počtu paprsků, lehkých ráfků, a především vysokého napnutí paprsků 130 -150 kg. Taková ZK mají ideální tuhost a velmi efektivně přenáší vynaloženou energii při šlapání. Taková ZK se zaplétají ručně s přesným a vyváženým napnutím mezi jednotlivými paprsky. K tomu se používají speciální tens iometry. Někteří výrobci nabízí i vyvažování především silničních ZK s vyšším profilem ráfků 50 – 88 mm. Používají se také keramická ložiska. Titanové a karbonové paprsky. Při volbě takovýchto TOP RACE zapletených kol, musíte volit také ty nejlepší pláště či galusky. Při volbě takového produktu se ptejte i po poprodejním servisu a dostupnosti náhradních dílů.